RSS
Post Icon

sanah helwah

~Si comel Maryam di ulangtahun hari lahir saya bagi 2011~

Kanak-kanak berumur 11 bulan yang sedang cuba bertatih untuk berjalan. Jalan, jatuh.. berulang kali, namun tetap tidak berputus asa, malah semakin bersemangat. Mulut tidak berhenti berceloteh untuk bercakap walau kadangkala sukar difahami. Kanak-kanak yang selalunya aktif bermain, sehinggakan terpaksa disuruh tidur, barulah terlelap. Kini, terlantar tak sedarkan diri secara tiba-tiba. Sadis sekali..

Pesakit yang saya clerk sejak si comel menjejaki PICU (Pediatric ICU) pada petang Isnin lalu. Alhamdulillah, kini tampak semakin baik. Namun, punca kepada 'hyponatremia' masih dikaji. Segala investigations dilakukan, malahan berulang-kali.

"Maryam, cepat sihat yer. Esok last day akak di PICU, Maryam kena sihat tau. Esok kita main-main yer." bisik saya semalam sambil mengusap-usap si cilik.

Sangat gembira melihat progression si comel. Round bersama Dr Faisal Ekteish memang sangat bermanfaat. Saya perlu tahu kesemua mengenai pesakit-pesakit yang saya kendalikan sejak hari pertama sehinggalah mereka keluar, antaranya Maryam si comel. (latihan sebagai HO kelak)

Soalan-soalan Dr Faisal yang bertalu-talu sering membuatkan saya terasa 'aku-tak-tahu dan aku-perlu-tahu', assignments yang sentiasa bertambah setiap hari semakin membuatkan saya bersemangat untuk lebih mengetahui keadaan pesakit. Mungkin kerana nadanya yang baik, tidak menengking membuatkan saya selesa, sentiasa rasa ingin meningkatkan tahap diri.

"Allah suka orang yang membuat kerja dengan sempurna" kata Dr Faisal.
"Sesungguhnya amalan bermula daripada NIAT" kata Dr Samah.

Jika kita memang berniat untuk membantu memulihkan pesakit, kita akan berusaha dan membuat kerja dengan baik. Ambil segala maklumat dan periksa pesakit dengan sempurna. Fikir, kaji masalah mereka. Jika kita niat hanya untuk 'evaluation', itu bukan seorang doktor Muslim yang ikhlas. ~tazkirah online..zuoq~

26 Januari~happy birthday my housemate, Ku Siti Farhana (^_^)

Tepat 6 malam Jordan (12 tengah malam Malaysia 27 Januari 2011), saya mendapat panggilan daripada mak. Thank u mak, abah and my family for your thought and doa.

Also thanks to *y **an*** & all my friends.

Alhamdulillah, tahun baru..usia baru..semangat baru hendaknya. Semoga segala perancangan pada tahun dan usia ini berjalan dengan lancar, insya Allah.

"Akak, dah sedia ke nak bekerja di Malaysia?"
"Akak, sekarang akhir Januari. Ada lagi 3 bulan je akak di hospital..bulan 5 dah final"
OMG!! Soalan-soalan adik-adik junior memang cepu-cemas! huhu.

Semoga kami bersemangat belajar dan dapat grad dengan cemerlang pada Jun ini, insya Allah. Ameen.

Happy Birthday to me~25 already uh? Well, its just a number rite =P
Thank u for all the wishes, lenguh nak membalas segala ucapan di handset, ym, dan facebook. huhu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 walk-the-talk: