RSS
Post Icon

new year, new week

Alhamdulillah, sudah seminggu tiba di bumi Irbid. Saat di Malaysia lagi, sahabat-sahabat di Jordan sudah berpesan, "pakai baju tebal-tebal sesampainya di mator (airport), sekarang tengah sejuk ni!"

Al-kisahnya, sebaik kami tiba di QAIA-Queen Aliaa International Airport, angin Maghrib yang menyapa amat dingin, hingga mencengkam tulang belikat. Mujurlah kami sudah bersiap sedia dengan baju sejuk masing-masing.

"Ain, pak cik van tunggu di mana ni?" tanya Aliaa, lambang ke arah mana perlu ditolak troli-troli yag membawa bagasi-bagasi kami tika itu. Semuanya over-limit. huh!

"Eh, ada keluar asapla! Fuh.. fuh!" kata Maryam. Berkepul-kepul asap keluar tatkala kami berkata-kata, lambang cuaca yang sangat sejuk.

"Hello, ni ke gaya super-senior yang nak grad bulan Jun ni?" Asma' mencelah melihat telatah masing-masing yang sangat kebudak-budakan.

"Tak per, gaya sopan & serius perlu, tapi itu sewaktu depan pesakit-pesakit kat hospital jek..haha" balas saya kembali.

Winter terakhir di bumi Syams buat kami yang bergelar pelajar tahun 6 Perubatan, insya Allah. Semoga rahmat Tuhan turun mencurah-curah buat bekalan kekuatan kami menyambung pengajian yang masih bersisa di Jordan. Dalam perjalanan ke Irbid, hujan rahmat turun. Alhamdulillah. I do love rain even though without rainbow (as it's in the night rite)

Sedar tak sedar, sudah seminggu berada di Paediatrics Dept (Atfal=kanak-kanak). Pelbagai pengalaman ber-elektif di hospital masing-masing yang dikongsikan bersama kawan-kawan. Kisah-kisah dari Chicago, New York, Canada, Spain, Malaysia, Amman, Palestin, Dubai dan lain-lain.. dan yang lebih membuat saya terharu, kawan-kawan sekumpulan memberikan cenderahati masing-masing. Arigatoh my dear friends!

"Masa tengah scrub, memang aku teingat kat ko Nour.. sebab masa dawam Surgery dulu, ko pernah recall-kan cara scrub kat aku" kata Sami Owais, kawan kumpulan saya, merangkap anak ke-2 Presiden JUST.

Ahad-Rabu dawam di hospital masing-masing pada 8am-4pm (adakalanya hingga 530pm). Bagi hari Khamis, 8 seminar di Red Hall juga bermula 8am-4pm. Ini belum dikira on-call bermula 5pm-10pm. 'Nikmat weekend' agak pudar tatkala mendapat jadual on-call 5pm-10pm. Saat ini, khidmat pak cik teksi memang sangat diperlukan.

Ya Allah, berkatilah kami dan permudahkanlah urusan kami. Perlu selalu mengingatkan diri sendiri, 'belajar untuk Allah, bertugas untuk Allah'... yang kadangkala payah untuk direalisasikan. Namun, saya yakin, permusafiran ini sentiasa diiringi doa ibu bapa dan kaum keluarga. (alamak, home-sick la pulak.. T__T)

Happy New Year 2011.. tahun mendebarkan yang bakal melakar 1001 kenangan manis insya Allah.. berkatilah tahun ini Ya Rabb. 1 Januari 2011 di Malaysia dan 1 januari 2011 di Jordan. 2 benua yang terpisah dalam 1 hari..huhu.


5pm di Jordan pada musim sejuk menandakan awan Maghrib sudah melambai-lambai. Di saat suasana sejuk malam hari hujung minggu, ditambah dengan titisan hujan dari langit, membuatkan 'berbungkus di sebalik eskimo (selimut tebal)' sambil 'berpanggang' di depan sobah (heater) adalah suatu yang sangat mengasyikkan. Namun, itu semua perlu ditepis..kerana saya perlu keluar untuk on-call.. fuh!
"saya suka hospital.." ~boleh terima tak ayat motivasi begini? huhu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 walk-the-talk: