RSS
Post Icon

malas vs Jihad

Kadang-kadang, rasa malas nak buat baik.. haish.. astaghfirullah!

Bangun seawal pagi dan siap bersahur lagi (
Sesungguhnya bersahur itu ada keberkatan). Saya memulakan aktiviti di KAUH dengan morning report di tingkat 8. Sejurus selepas itu, saya & Anis berjumpa dengan Dr Mohd Al-Ghozu di klinik bagi bertanya mengenai pembentangan seminar kami, Renal Tumor pada Ahad ini (uwaaa.. wish us luck!)

Rutin biasa~mengambil history/physical exam/investigation/menyediakan report. Baru nak duduk sambil menyediakan report, tup tup, Dr Husen Al-Hess sudah
menjelma. Nah! Pesakit kami menjadi sasaran pertama beliau. Seorang demi seorang pesakit, dari katil ke katil kami lawati dan kes dibincangkan. Kaki dah lenguh, otak dah penat nak mengerah & meng-absorb maklumat. Sedari 9.15 pagi sehingga 12 tengah hari tidak duduk setempat, berdiri & berjalan-jalan. Aduhai..

Jeng jeng jeng.. tiba masa lunch, yeah! bersurai. Sesudah itu, masa seminar sebelah petang juga terlajak-lajak.. sungguh bersemangat doktor menambah & bercerita seiring pembentangan para pelajar. Doktor, hari Khamis ni janganlah terlajak-lajak masa..nak cuti!! huhu.

Sesampainya di rumah, saya segera menunaikan solat asar kerana saya perlu ke kelas tasmi'. Heish, dah lama tak tasmi' ni, cuak & malas pula! Jika diikutkan hati, memang malas nak pergi. Tapi, memikirkan banyak lagi yang perlu dihabiskan sebelum grad. Mampukah saya?
Allahumma yassirna ya Kareem. (tambahan saya akan balik bercuti di Malaysia selama 2 bulan setengah pada bulan depan, horayy..tak sabarnya nak balik Malaysia!!!! ).

Fikir sekali, memang malas (tambahan kelas saya habis lambat, maka saya sangat letih).
Ikutkan hati (baca: NAFSU), memang tak nak pergi tasmi'.
Apa yang perlu saya lakukan?? Nak ke tak nak?? Road not taken.
Yeah, kita perlu kuat melawan perasaan/nafsu MALAS!! Muslim perlu kuat. Mujahadah nafsu adalah jihad.
(meniupkan motivasi buat diri sendiri)

Usai tasmi', saat berbicara dengan Syeikhah pada petang tadi, kami berkongsi tips menaikkan semangat mengulang &
Tibb Nabawi.

Masak air bersama jintan manis, miramia, babun di atas api. Sesudah itu, asap tersebut dihidu, insya Allah elok untuk pesakit resdung, manakala air minuman baik bagi penghidap lelah & masalah pernafasan. Kalau nak sedap, campurkan dengan teh & sedikit gula. Selamat mencuba!!

(sorry, saya hanya tahu nak translate jintan manis jek, miramia & babun tu~boleh didapati di kedai-kedai rempah di Jordan, tak tahu lah disebut apa dalam BI/BM, hehe)

Alhamdulillah, kali ini saya berjaya menepis penyakit MALAS itu. Dan hasilnya, saya mendapat perkongsian baru. Semoga Allah tetapkan hati & kuatkan semangat saya untuk terus istiqamah, insya Allah.


Benarlah firman Allah,
"Sesiapa yang berjihad, maka jihadnya itu untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah Maha Kaya, tidak memerlukan sesuatu" (Al-Ankabut: 6)

NB: Ehem. 24092010; Alhamdulillah, it's been a year. Semoga kekal dipelihara-Nya, insya Allah (^_^) Please get yourself well prepared, ok!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 walk-the-talk: