RSS
Post Icon

demo

Me: Mak tengah buat ape tu?
Mak: Baru lepas bersahur dengan Syahmi
Me: Waa..kagumnya adik bangun sahur
Mak: Harini last Syahmi puasa 6
Me: Alhamdulillah, tahniah! Baru darjah 2, dah rajin nak join puasa 6. Hee..along baru nak start..

Selasa, Rabu, Khamis~UPSR 2010. All the best Hafiz!
Trial SPM 2010 juga in progress kini~fighting Syifa'!

1/9~bermulanya UPSR 1998. Saya pun kurang pasti bagaiman gaya saya sewaktu menghadapi UPSR sebenar dulu (ingat kenangan bermain jek, hehe), tapi sebaik selepas UPSR, diikuti dengan SPRA (Sijil Peperiksaan Rendah Agama). Alhamdulillah, dapat 5 A & mumtaz. Mak abah gembira, kita dapat pahala. Zaman kanak-kanak.. memang senang nak score, padahal tak pulun study pun..heh. Kalau sekarang begitu, kan best!

Ahlan wa sahlan kepada adik-adik juniors yang baru sampai, selamat mengembara ilmu di Bumi Syams, kutiplah keberkatan bumi Anbiya', ada hikmah permukiman kita ke sini, insya Allah.

Kuantiti pelajar di Irbid semakin bertambah, kalau dulu sewaktu saya di tahun 1, boleh kenal semua seniors akhawat, kini.. harapkan cam muka juniors sajalah, herm.. Saja ingin mencoretkan sedikit flash-back self defense, slot akhir sewaktu taklimat keselamatan. Yerla, kelompok Melayu semakin besar, orang-orang berniat jahat semakin agressive, semoga ikhtiar self defense dapat membantu di saat kecemasan, diiringi tawakkal kepada Allah. Ingat 5 +6!!

1- Menjerit sekuat hati dalam apa keadaan sekalipun sewaktu diganggu, KECUALI apabila diganggu 'flasher'. Selepas menjerit, berlari sekuat hati ke arah tempat yang ada kelompok manusia, contoh kedai/pasar raya. Flasher ni termasuk dalam kelompok sakit mental, recall Psychiatry tahun 5 dulu..

2-Sekurang-kurangnya, bawalah kunci rumah, pen & telefon bimbit setiap kali keluar dari rumah. Memandangkan pepper spray tidak boleh digunnakan di Jordan (bersalahan dengan undang-undang di sini), maka gunakanlah kunci (yang diselitkan di celah-celah jari sewaktu berjalan, so, senang nak goreskan/cederakan penyerang), pen (untuk mencucuk penyerang), dan telefon bimbit untuk speed dials nombor-nombor kecemasan.

3-Striking areas kita (weak areas bagi penyerang), cara-caranya telah saya demonstrasikan kepada adik-adik juniors akhawat.

a-Mata; cucuk mata penyerang, atau baling pasir ke arah mata penyerang (sambil membaca ayat 9 surah yasin). Sesungguhnya mata amat berharga =P

b-Hidung; kawasan tulang yang senang retak & terdapat Little's Area (selalu berlaku pendarahan).

c-Telinga; pendengaran & keseimbangan. Ketuk kedua belah telinga penyerang dengan tapak tangan, ini boleh diaplikasi walaupun sewaktu terperangkap di 'kawasan mati', contoh terperangkap pada dinding.

d-Tekak; antara clavicles & throat. Jika dicucuk di bahagian sini, kebiasaannya, badan penyerang akan refleks ke belakang, andai tangan digenggam akan terlepas sedikit.

e-Groin area (weakest point of male); tendang sekuat hati sambil menjerit & lari. Atau jika penyerang menyerang dari arah belakang, cubit peha penyerang pun ok.

f- Kaki (instep of foot); Jika diserang walaupun dari arah belakang, pijak kaki penyerang sekuat hati (jika mangsa memakai kasut bertumit, memang lebih ummph!)

4-Demonstrasi self-defense bagi serangan/gangguan sewaktu di dalam bas (berdiri/duduk), sewaktu berjalan, diragut, collar grasp, wrist grasp & crossed wrist grasp, weapon.

5-Apapun, yakinlah! Allah sebaik-baik Pemelihara, sebaik-baik Penjaga. Allahu ni'mal wakeel, ni'mal maula wa ni'man naseer. Pelihara hak Allah, nescaya Allah akan memelihara kita. Manusia berhati jahat memang banyak, tapi, mereka takkan mampu berbuat apa-apa tanpa izin Allah. La hau la wala quwwata illa billah. Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan izin Allah. Jagalah solat di awal waktu, amalkan Al-Ma'thurat pagi & petang, berwudu'/doa keluar rumah/membaca ayat kursi setiap kali keluar dari rumah, mudah-mudahan kita dipelihara dan dijauhkan daripada gangguan makhluk-makhluk berniat jahat ini.

Sekadar perkongsian bersama. sharing is caring (^_^) Wallahu A'lam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 walk-the-talk:

`Izzati Idris said...

kak ain,
thanx 4 all those tips.
sangat berguna untuk kami sekarang.
~sbnrnya baru jumpa blog kak ain.hehe.kan best kalau jumpe dr awal2 dulu.

=)

ainshams said...

oh, sama-sama kasih. hehe. blog peribadi. just conteng2 utk suka-suka sendiri :)