RSS
Post Icon

kegembiraan selepas kesusahan



Fuh, cabaran untuk mengkhatamkan notes yang menggunung ini~

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Allahu Akbar!
30 Mei 2011; keputusan diumumkan. Officially I'm a doctor! (inna ma3l u'sri yusro)

Jazakumullahu khairan jaza' kpd ahli Az-Zikr, my 1st graduation present~
Kami berkumpul menunnaikan solat Maghrib dan solat hajat berjemaah sambil sujud syukur diiringi jamuan meraikan kejayaan bersama. Alhamdulillah.
Tatkala melewati suasana final exam lalu. Sungguh, tak pernah dalam hidup hingga saat ini, saya merasai perit yang sebegitu. Setiap hari air mata mengalir, setiap hari jiwa merintih, setiap hari Dia tempat mengadu. Walaupun 'mid-term carry marks' saya di paras yang selamat, Alhamdulillah. Namun, soalan MCQ yang sangat susah saya rasakan, ditambah dengan oral exams yang horror. Ya Allah! Adakah saya layak untuk grad pada Jun ini? T_T
Exam adalah tarbiah.
Mengadu kepada manusia. Yeah, itu pasti dilakukan. Fitrah sesama manusia. Namun, mengadu kepada Tuhan adalah suatu kepuasan buat jiwa. Rintihan ini yang Allah rindukan.
Seingat saya, oral exams pada final exam yang yang lalu adalah situasi paling kritikal yang pernah saya rasakan dalam hidup setakat ini.
Teringat saya tatkala station ke-2 Paediatrics Oral exam.
3-year-old boy patient come to ER with 20minutes seizure. Now, it's controlled & his bp found to have 200/140. What's your Dx?
Me: status epilepticus.
Doc: No. because his seizure is controlled right now.
Me: His bp is Hypertensive.
Doc : So, What do we call that?
Me: I don't know (sememangnya saya tak dapat nak relate kan Dx untuk epilepsy & hypertension)
The answer is hypertensive encephalopathy.
Believe me, it's the 1st time I ever heard that diagnosis & it was during my final oral exam. OMG!
Jawapan bagi soalan-soalan rentetan sangat tidak memuaskan. Dah namanya 1st time mendengar Dx itu, maka hal-hal berkaitan juga agak mustahil untuk dijawab dengan baik.
At last, I just knew that this patient has chronic renal failure (atrophy left kidney by Ultrasound)!
Setibanya di rumah, saya membelek Clinical Oxford, bab Chronic renal failure.
"….if left untreated, will lead to seizure, encephalopathy… " Gosh!

Take home msg: Ok, lepas ni, andai ada kanak-kanak yang sawan datang ke ER, pasti saya akan order KFT & US untuk pastikan, entah-entah ia adalah pesakit chronic renal failure. Sekian.

Setiap hari menangis kerana merasakan tiada 'luck' dalam oral exam, dan setiap hari itulah saya membelek Al-Quran, pasti ada penawar yang Allah berikan.

"Dan tiada pertolongan/kemenangan kecuali dengan izin Allah" (Al-Anfal: 10)
"Jangan sedih, sesungguhnya Allah bersama kamu" (At-Taubah: 9)

Tatkala oral exam Internal Medicine; saya mendapat semangat baru usai solat &mengaji AQ. Alhamdulillah. Semua topic sempat saya belek, hanya 2 topik yang saya tak sempat baca. Dalam masa separuh hari, mana mampu untuk saya belek kesemua nota Internal Medicine. Sebelum keluar rumah bagi menghadapi oral exam 7pagi tu, saya membelek AQ.

"Maka katakanlah, 'Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal. Dialah Tuhan yang memiliki arasy yang agung" (At-Taubah: 129)
Sungguh, saya hanya bertawakal. Penat. Andai hari ini juga 'miserable' sepeti sebelumnya, tak mampu untuk saya tangisi seperti itu lagi.

Dan soalan-soalan yang diajukan memang bukan topic biasa. Dengan tenang, saya menjawab berdasarkan 'common sense' sahaja. Tiada soalan berkaitan side effect of steroid, tiada segala yang berkaitan hyperkalemia, Diabetes, Hypertension, MI, ACS dan tajuk-tajuk favourite yang lain. Bukan rezeki saya untuk soalan common kot. Fuh!

Tatkala dalam lif, saya terdengar kawan Arab berkata, "oral aku ok je tadi, semua aku dapat jawab. Malam tadi aku tidur je, pagi tadi baru belek segala berkaitan diabetes. Dan doc hanya bertanya setiap inci mengenai diabetes, stages of dibatic retinopathy etc"
Oh, alangkah seronoknya dia! Topik yang semestinya mampu dijawab bi iznillah! Herm, rezeki dia.. pujuk hati saya.

Dan tibanya di rumah, saya membelek AQ. "Dan kesabaran itu yang terbaik" (Yusuf: 18)
Ya Allah, saya memang merasakan Allah sangat dekat dengan saya. Air mata kembali mengalir.
Gusar untuk menghadapi oral Surgery the horror,topic yang meluas, docs yang 'hati kering'. Oh Tuhan, bantulah saya! Sungguh, walau saya berusaha menghabiskan material Surgery, namun tetap takkan termampu dalam masa 1 hari.

Save the best for the last, itu target saya!
Namun, ia seolah-olah sekadar angan-angan dek banyak topic tak mampu dihabiskan. Usai Solat Isya', saya merintih. AQ dibelek.
"Sesungguhnya aku mengadukan kesusahan dan kesedihan aku kepada Allah" (Yusuf: 86)
Dan air mata kembali mengalir saat terbaca ayat itu.
Saat itu, saya berasa ingin 'kamekaze', menyerah kalah untuk oral exam Surgery. Namun, ayat seterusnya menyedarkan saya.
"Dan janganlah berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah hanyalah orang-orang kafir" (Yusuf: 87)

Masya Allah! Allah! Allah! Hanya itu yang mampu diluahkan.
Yeah, just do my best! Membaca sekadar termampu, menjawab sekadar yang terdaya, semoga 'common sense' saya berfungsi dengan baik.

Mungkin insan-insan di luar melihat saya 'agak tenang' dan 'happy' sepanjang waktu exam.
Namun, keadaan sebenar diri ini, hanya Tuhan yang Maha Mengetahui, rakan-rakan terdekat yang memahami, mak abah yang sentiasa menghubungi, memberi sokongan tak berbelah bahagi. Jazakumullahu khairan jaza'.
Usai oral exams, kami berkumpul bagi menunaikan solat hajat bersama-sama, mudah-mudahan diberikan ketenangan hati, diberikan kejayaan yang diberkati, diberikan takdir terbaik buat dunia akhirat kami. Berdebar-debar menanti keputusan lebih hebat berbanding cuak untuk menghadapi oral exams.

Saya bermuhasaah, terfikir sendiri. Bagaimana keadaan kita tatkala cuak menghadapi 'oral exams dalam kubur' kelak & lebih cuak tatkala menghadapi keputusan/menanti buku amal di padang Mahsyar kelak. Astaghfirullah. Peperiksaan dunia, peperiksaan akhirat.

Alhamdulillah, young medical doctor & young dentist~Bayt Smiley
p/s: banyak projek menanti sepanjang cuti, berziarah ke sana sini, & menguruskan perkara-perkara yang wajib diselesaikan. May Allah ease. Hanya berbaki sebulan tempoh permukiman di Jordan. T_T

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS