RSS
Post Icon

'wanita segera', opss!

Suatu hari di klinik Paediatrics 2bulan lepas. Pagi itu, sebelum Dr Rola tiba, saya menemui para pesakit sambil membaca file mereka. Owh, tebalnya file pesakit ni! bisik saya. Kasihan, walhal masih kanak-kanak.

Ya habebty, kefek? syu ismik? (sayang, apa khabar? siapa nama kamu?)
sapa saya, memulakan bicara. Kanak-kanak perempuan itu tersenyum comel sambil menjawab sapaan saya.

Tatkala membaca file nya.. Oh, apakah CAH? dan ada beberapa tulisan dan shortform yang tidak saya fahami. Namun, saya membuat analisis sendiri tatkala membaca report NICU (neonatal ICU), tertulis 'muhammad..' pada namanya, ambiguous genitalia dan karyotyping test result. Oh, congenital adrenal hyperplasia, kasihan. Innalillah~

Sebenarnya, pesakit itu tidak diketahui jantinanya. Namun, setelah karyotyping test, beliau adalah 46XX, perempuan. Maka, namanya ditukar setelah usianya 3bulan. Banyak penyakit yang dihadapi olehnya. Semoga adik itu tabah, insya Allah.

Kelmarin, saya terlihat video ini..Astaghfirullahal 3zeem, Allahu yahdeehim.




Sungguh saya terkesima! Adakah kerana naluri sudah berubah? Apakah hala tuju jangka masa panjang? Adakah kerana persekitaran? Adakah kerana ingin tampak cantik? yerla, perempuan kan sinonim dengan kecantikan.

Teringat filem Antara 2 Alam. Saya baru menontonnya semalam. Sekadar melihat jalan cerita pada beberapa minit permulaan dan mengambil tahu pengakhirannya saja, huhu..dek ceritanya terlalu lambat & banyak adegan yang saya rasakan tidak perlu ditonjolkan, walaupun faham akan nilai yang ingin diketengahkan. Well, skip when u can skip! =P

Saya berdiskusi dengan housemate tatkala dinner berkenaan isu lelaki lembut, transeksualiti, homoseksual dan kes-kes chromosome dan syndrome. Oh, mereka boleh menjadi wanita 'secara bentuk luaran' (malah kadangkala bentuk tubuh 'diadun' agar lebih menggiurkan daripada wanita asli), namun, mereka pasti tiada ovary, tiada uterus, bukan? huhu..

Susah untuk dipastikan siapakah yang benar-benar wanita tulen jika hal ini tidak dibendung. Saya meletakkan diri saya sebagai bakal pegawai perubatan kelak (insya Allah).
Takkan nak tanya, 'maaf ye, puan ni lelaki ke perempuan?' walaupun pada 'pakaian dan benjolan luaran' jelas seakan perempuan, namun suara agak garau (atau nadanya 'semacam') dan kulit yang tampak kasar, meyakinkan saya bahawa si pesakit ini adalah lelaki?

Jantina sangat penting. Lelaki dan perempuan adalah berbeza dari segi diagnosis penyakit dan management nya. Ada ubat yang sesuai untuk lelaki namun, contraindicated untuk perempuan kerana kesan sampingannya. Ini baru seranting isu dalam perubatan, belum masuk isu hukum hakam pembedahan plastik lagi..

Menyingkap kisah perihal aurat. Jika di female restroom, sudah pastinya kita akan menyangka kesemua yang masuk di dalamnya adalah wanita. Tiada masalah jika mahu membuka tudung bagi men'touch up' wajah dsb. Namun, jika terdapat 'wanita segera' ini, sudah pasti hukumnya tetap ajnabi, haram dilihat untuk bahagian selain muka dan tapak tangan. Namun....

Jika difikir-fikir, ingin saja saya membawa poket doraemon yang berisi ultrasound ke mana-mana. Jika diperlukan, mudah saya mengeluarkan ultrasound sambil memeriksa, 'ada ovary tak? ada uterus (rahim) tak?' huhu.

Mungkin akan datang, perlu dinyatakan chromosome typing result pada mykad masing-masing. herm...

Saya mengeluh sambil berbicara dengan my housemate, "mereka ni tak fikir ke, naluri songsang, glamour dan cantik sebagai 'wanita segera' ini hanya bertahan paling lama dalam 20tahun. selepas itu, apa nasib mereka? Tatkala mati, berapa lapisan kain kafan mahu dibalut? Mereka mahu ditalqinkan sebagai lelaki atau perempuan?"

"Akak, kalau semua orang fikir macam ini, tak de lah syurga neraka. Tak de lah jenayah dalam dunia. Tak de lah lahirnya golongan begini" kata my housemate, cik Ku ct.


Rasulullah SAW melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki (HR Bukhari)


Berkaitan isu homoseksual...
Firman Allah SWT dalam Surah Al-A'raf ayat 80-84;

Dan Kami juga telah mengutus Lut, ketika dia berkata kepada kaumnya, "Mengapa kamu melakukan perbuatan keji yang belum pernah dilakukan oleh seorang pun sebelum kamu di dunia ini?

Sungguh, kamu telah melepaskan syahwatmu kepada sesama lelaki, bukan kepada perempuan. Kamu benar-benar kaum yang melampaui batas"

Dan jawapan kaumnya tidak lain hanyalah berkata, "Usirlah mereka (Lut dan pengikutnya) dari negeri ini, mereka adalah orang yang menganggap diri mereka suci".

Kemudian Kami selamatkan dia dan pengikutnya, kecuali isterinya. Dia(isterinya) termasuk orang-orang yang tertinggal.
Dan Kami hujani mereka dengan HUJAN BATU.
Maka, perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berbuat dosa.


Wallahu A'lam.

p/s: insya Allah Sabtu ini akan diadakan jamuan buat Netballerz. Rindu untuk ketemu mereka (^_^)

Teringat video adik MatLutfi berkaitan cantik...Mesej positif dalam wasilah yang santai.
~Allah itu cantik dan suka kepada kecantikan~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 walk-the-talk:

Aliyah Al~Istiqamah said...

akak
kite pon da tengok video miss malaysia pahang tu
memang teruk
nauzubillah

ibn suhaimi™ said...

Allahurobbi...mudah2an dukturah menjadi manusia yang Obat hati pesakitnya juga nanti..allahuyusahhil alaikk.

ainshams said...

aliyah: yeah, muhasabah utk kita. Berat tugasan menanti kita di Malaysia kelak.

ibnu suhaimi: Insya Allah, ameen. Org spt anda sgt diperlukan oleh masyarakat.

furqon said...

cantik kan miss2 tu..hahah :p

ainshams said...

furqon: masya Allah, mmg cantik 'buatan manusia'. tp, cantik dunia jela kan.. 'cantik akhirat' lebih utama rasenyer,hee :)