RSS
Post Icon

week-end


Sistem perbankan dan kewangan Islam mampu pergi lebih jauh lagi. Mungkin dek kurang info yang menyeluruh, kurang kesedaran dan kurang publisiti secara umumnya, selain usianya yang baru hendak bertatih.

People: Kak, apa beza Islamic and conventional bank?
Counter-lady: Tak de beza dik, sama je.

See.. tatkala masyarakat yang 'bukan ahli ekonomi Islam' berminat untuk mengetahui, jawapan sangat mengecewakan daripada 'orang bank'!

Mungkin boleh diperhebat iklan-iklan di media..supaya masyarakat lebih terbuka minda dan berminat untuk mendalami sistem kewangan Islam and also do some investment for the sake of long-life profit in Islamic way besides stabilizing our nation economy.

Saya pernah berbual dengan my bestie, Cik Ruby (UIAM master student yang bekerja di Maybank), tatkala hangout di MidValley bulan 12 dahulu. Banyak isu mengenai ekonomi, perbankan dan insurans yang dibualkan. Bie, miss u & da gang, laa~

Yeah, I have to look forward. Bukan selamanya kita sebagai pelajar. Akan tiba masanya kita bekerja menempuhi hidup 'tingkatan seterusnya', maka hal-hal berkaitan kewangan, ekonomi dan pelaburan mesti dititikberatkan. (sounds materialistic uh? =P)

Tiba-tiba terasa berada di 'dunia lain' pula weekend ini dek kedengaran istilah-istilah yang tiada dalam kamus medic..huhu. Alhamdulillah. Tahniah kepada penganjur. Beberapa persoalan saya terjawab. Selain kelebihan & masa depan perbankan Islam, isu berkaitan insurans, pemilikan dinar emas (boleh jadi simpanan kan..hehe) dan ke mana dana berlebihan ingin dilaburkan (selain untuk sedekah & unit Tabung Haji).

Oh. Thanks buat Yanz atas novel Melayu itu, 'Relevankah Aku di Hatimu' (erm, relevan untuk 'mahram' la kan, hehe). Dan dalam masa kurang 4jam sudah tamat membacanya, haha. Sudah lama tak buat kerja 'skip when you can skip' & its always applicable during reading Malay novel. Apapun, sejak dulu sehingga kini, saya tetap menyukai 'Kasihku Abadi', terbitan alaf 21 (no skip for real). Thanks juga buat Dijamin atas hadiah novel Sinergi.

OMG!! Jadual peperiksaan telah keluar. Soooo scary!
Insya Allah my final Rotation (Obs & Gyn) until April, 23rd.

Then, the final battle~MCQ on every Wednesday
General Surgery : 27/4/2011
Obs & Gyne : 4/5/2011
Pediatrics : 11/5/2011
Internal Medicine : 18/5/2011

A week of viva for those 4 subjects on 23/5/2011-26/5/2011. May Allah ease. ameen.

p/s: Ada pelbagai aiskrim Cadburry di kedai. Selama ini, saya hanya peminat setia aiskrim London Diaries :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 walk-the-talk:

yanzleha said...

skip when you can skip.dlu saye suka baca m/s blakang nak tahu ending cmne. mak saye slalu marah. hahahaha.

RADHA tue ade value dia yg tersendirik kot. org kna baca , kalo org tya sya , sya cuma ckp psal kisah cinta diorg je. tp byk sbnrnyer bnda bole blaja.

akk dan prncgn ekonomi @ kewangan xbole dipisahkan lgsung. =P

ainshams said...

Yanz: haha. Bace ending tu, besela.. KLu time skolah dlu, buku pelajarn mmg bace dari tajuk blkg ke depan.

Erm..tp, perlukan 'pembimbing kewangan' kowt, haha.