RSS
Post Icon

recharge!

"Renal Tumor" merupakan tajuk seminar saya bagi rotation surgery, pembentangan pada Ahad lalu (semalam). Supervised by Doc Muhammed Al-Ghozu.
Bab yang paling saya tak suka dalam surgery~Urology, bab yang paling saya tak suka dalam Patho~Oncology. Tup-tup, yang tidak disukai itulah yang saya dapat. heish..

Di akhir seminar saya, "Do you have any question? Feel free to ask the doctor (^_~) Thank you". huhu.
"Anjad excellent" komen doctor.
Alhamdulillah, selesai seminar. Lega.

Sebelah malamnya, saya menyertai program Az-Zikr; Liqo bersama Syeikh Makmun. Setelah sekian lama tak melihat wajahnya, eceh =P Namanya meniti di bibir para pelajar Melayu di sini sejak saya di tahun 1 lagi. Tatkala meniti ke tahun 2, saya pernah menyertai Pertandingan Hafazan anjuran JUST (khidmat tullab) pada bulan Ramadan. Saya terbaca iklan itu secara tidak sengaja tatkala melewati bahagian handasah. Kategeori Juz 1-5, 1-15, atau 30juz.

Pada hari pertandingan, seorang demi seorang peserta masuk. Dari luar sudah kedengaran bacaan para peserta, masya Allah.. masyi nya mereka! Cuak pulak. Bisik hati saya. "It's ok, bukan aim untuk menang, tapi ini wasilah untuk lebih mempertingkatkan hafzan sambil mengukur kelancaran hafazan saya setelah setahun lebih meninggalkan alam graduasi Persijilan DQ".

Dengan kaki kanan, saya melangkah masuk ke bilik tatkala tiba giliran saya. Bismillahi tawakkal tu 3lallah.

Terdapat 2 lelaki berjubah putih di dalam bilik itu. Seorang berjambang tebal sambil berwajah serius dan tekun menundukkan pandangan (hanya memerhati mushaf), manakala seorang lagi berjambang agak nipis dan manis dengan senyuman tanpa mushaf.

Setelah memberitahu nama, takhassus dan kategeori pilihan..

"Ulang dan sambung.." , baca awal surah An-Nisa'.. dan lain-lain, terdapat 5 soalan spontan (tiada undian/cabutan).


Ada beberapa kesalahan yang saya lakukan tika itu sambil diperbetul oleh lelaki tanpa mushaf itu. Sebelum saya keluar bilik, lelaki tanpa mushaf bertanya kepada saya,

Lelaki: Ko tinggal kat mana?
Me: Irbid.
Lelaki: Ko pernah solat kat Masjid Yarmuk tak?
Me: Pernah.
Lelaki: Kenal tak siapa imam di situ?
Me: Kenal nama, tak pernah jumpa, tapi aku tahulah.. imamnya Syeikh Makmun, ramai yang kata beliau hebat dan masyi Al-Quran (dengan nada yakin)
Lelaki: Aku lah Syeikh Makmun yang ko sebut tu..
Me: Erkk..? Engkau ke? oo..ok (sambil muka dah panas terasa malu yang teramat sangat)
Lelaki: So, ko dah pernah jumpa la ni kan?
Me: Yea. Thanks tasmi' hafazan aku tadi. (terus tunduk dan berlalu keluar setelah memberikan salam)

Saya takkan lupa detik pertama pertemuan itu. Sejak itu, saya hanya mendengar bacaan beliau tatkala menjadi makmum di Masjid Yarmuk. Namun, semalam merupakan pertemuan kali ke-2 kerana beliau dijemput memberikan pengisian dalam Akademi Tahfiz Az-Zikr PERMAI. Siap dapat bergambar beramai-ramai. (ehem2 pihak penganjur, silalah upload gambar tu ek=P Arigatoh)

Antara tawjihat beliau,
1-Allah menguatkan kita dengan amal jama'i
2-Semakin banyak ayat yang dibaca & dihafal, semakin banyak kekuatan & motivasi diperlukan
3-Kenal pasti ayat-ayat mutasyabihat
4-Otak kita dijadikan mampu untuk menghafal Al-Quran, memahami Al-Quran dan menguasai Al-Quran.
5-Al-Quran untuk semua, bukan golongan tertentu sahaja.
6-Al-Quran dijadikan sebagai kawan kita, untuk mengenali diri kita.
7-Baca, lihat mushaf, dengar dan hafal betul-betul, sampai masuk ke hati, sebati menjadi darah daging sehingga peneman di alam kubur. (saya suka part ini)

Beliau juga menceritakan pengalaman beliau, Subhanallah..kagum saya!

Antara tips yang beliau kongsikan adalah:
1-Asas menghafal adalah mengulang (ayat ini diulang berkali-kali)
2-Manfaatkan waktu lapang seoptimum mungkin
3-Manfaatkan waktu dalam perjalanan; contohnya di dalam bas ke universiti/berjalan kaki menuju ke pintu kelas (Beliau paling banyak menghafal & mengulang tika ini)
4-Waktu makan, pasang bacaan syeikh.. so, dapat makanan perut dan makanan jiwa.

5-Tidak mengapa menghafal tanpa tertib susunan AQ (contoh surah Al-baqarah, kemudian Surah Al-kahfi & maryam..namun, mampu mengaitkan dan mengumpulkan kembali susunan hafazan tersebut)
6-Bagi masa kepada diri andai futur, namun, jangan terlalu lama. Bangkit kembali dan teruskan dengan bersungguh-sungguh.
7-Jadual mengulang AQ dengan tersusun. (Muslim perlu ada & mematuhi tanzim)

Alhamdulillah, pengisian yang bermakna oleh Syeikh yang disegani. Semoga dapat meningkatkan semangat & beristiqamah dalam jalan ini sehingga hujung nyawa, insya Allah.

Terima kasih daun keladi kepada pihak penganjur atas pengisian dan jamuan raya.

Jazakumullahu khairan jaza'.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

malas vs Jihad

Kadang-kadang, rasa malas nak buat baik.. haish.. astaghfirullah!

Bangun seawal pagi dan siap bersahur lagi (
Sesungguhnya bersahur itu ada keberkatan). Saya memulakan aktiviti di KAUH dengan morning report di tingkat 8. Sejurus selepas itu, saya & Anis berjumpa dengan Dr Mohd Al-Ghozu di klinik bagi bertanya mengenai pembentangan seminar kami, Renal Tumor pada Ahad ini (uwaaa.. wish us luck!)

Rutin biasa~mengambil history/physical exam/investigation/menyediakan report. Baru nak duduk sambil menyediakan report, tup tup, Dr Husen Al-Hess sudah
menjelma. Nah! Pesakit kami menjadi sasaran pertama beliau. Seorang demi seorang pesakit, dari katil ke katil kami lawati dan kes dibincangkan. Kaki dah lenguh, otak dah penat nak mengerah & meng-absorb maklumat. Sedari 9.15 pagi sehingga 12 tengah hari tidak duduk setempat, berdiri & berjalan-jalan. Aduhai..

Jeng jeng jeng.. tiba masa lunch, yeah! bersurai. Sesudah itu, masa seminar sebelah petang juga terlajak-lajak.. sungguh bersemangat doktor menambah & bercerita seiring pembentangan para pelajar. Doktor, hari Khamis ni janganlah terlajak-lajak masa..nak cuti!! huhu.

Sesampainya di rumah, saya segera menunaikan solat asar kerana saya perlu ke kelas tasmi'. Heish, dah lama tak tasmi' ni, cuak & malas pula! Jika diikutkan hati, memang malas nak pergi. Tapi, memikirkan banyak lagi yang perlu dihabiskan sebelum grad. Mampukah saya?
Allahumma yassirna ya Kareem. (tambahan saya akan balik bercuti di Malaysia selama 2 bulan setengah pada bulan depan, horayy..tak sabarnya nak balik Malaysia!!!! ).

Fikir sekali, memang malas (tambahan kelas saya habis lambat, maka saya sangat letih).
Ikutkan hati (baca: NAFSU), memang tak nak pergi tasmi'.
Apa yang perlu saya lakukan?? Nak ke tak nak?? Road not taken.
Yeah, kita perlu kuat melawan perasaan/nafsu MALAS!! Muslim perlu kuat. Mujahadah nafsu adalah jihad.
(meniupkan motivasi buat diri sendiri)

Usai tasmi', saat berbicara dengan Syeikhah pada petang tadi, kami berkongsi tips menaikkan semangat mengulang &
Tibb Nabawi.

Masak air bersama jintan manis, miramia, babun di atas api. Sesudah itu, asap tersebut dihidu, insya Allah elok untuk pesakit resdung, manakala air minuman baik bagi penghidap lelah & masalah pernafasan. Kalau nak sedap, campurkan dengan teh & sedikit gula. Selamat mencuba!!

(sorry, saya hanya tahu nak translate jintan manis jek, miramia & babun tu~boleh didapati di kedai-kedai rempah di Jordan, tak tahu lah disebut apa dalam BI/BM, hehe)

Alhamdulillah, kali ini saya berjaya menepis penyakit MALAS itu. Dan hasilnya, saya mendapat perkongsian baru. Semoga Allah tetapkan hati & kuatkan semangat saya untuk terus istiqamah, insya Allah.


Benarlah firman Allah,
"Sesiapa yang berjihad, maka jihadnya itu untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah Maha Kaya, tidak memerlukan sesuatu" (Al-Ankabut: 6)

NB: Ehem. 24092010; Alhamdulillah, it's been a year. Semoga kekal dipelihara-Nya, insya Allah (^_^) Please get yourself well prepared, ok!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

demo

Me: Mak tengah buat ape tu?
Mak: Baru lepas bersahur dengan Syahmi
Me: Waa..kagumnya adik bangun sahur
Mak: Harini last Syahmi puasa 6
Me: Alhamdulillah, tahniah! Baru darjah 2, dah rajin nak join puasa 6. Hee..along baru nak start..

Selasa, Rabu, Khamis~UPSR 2010. All the best Hafiz!
Trial SPM 2010 juga in progress kini~fighting Syifa'!

1/9~bermulanya UPSR 1998. Saya pun kurang pasti bagaiman gaya saya sewaktu menghadapi UPSR sebenar dulu (ingat kenangan bermain jek, hehe), tapi sebaik selepas UPSR, diikuti dengan SPRA (Sijil Peperiksaan Rendah Agama). Alhamdulillah, dapat 5 A & mumtaz. Mak abah gembira, kita dapat pahala. Zaman kanak-kanak.. memang senang nak score, padahal tak pulun study pun..heh. Kalau sekarang begitu, kan best!

Ahlan wa sahlan kepada adik-adik juniors yang baru sampai, selamat mengembara ilmu di Bumi Syams, kutiplah keberkatan bumi Anbiya', ada hikmah permukiman kita ke sini, insya Allah.

Kuantiti pelajar di Irbid semakin bertambah, kalau dulu sewaktu saya di tahun 1, boleh kenal semua seniors akhawat, kini.. harapkan cam muka juniors sajalah, herm.. Saja ingin mencoretkan sedikit flash-back self defense, slot akhir sewaktu taklimat keselamatan. Yerla, kelompok Melayu semakin besar, orang-orang berniat jahat semakin agressive, semoga ikhtiar self defense dapat membantu di saat kecemasan, diiringi tawakkal kepada Allah. Ingat 5 +6!!

1- Menjerit sekuat hati dalam apa keadaan sekalipun sewaktu diganggu, KECUALI apabila diganggu 'flasher'. Selepas menjerit, berlari sekuat hati ke arah tempat yang ada kelompok manusia, contoh kedai/pasar raya. Flasher ni termasuk dalam kelompok sakit mental, recall Psychiatry tahun 5 dulu..

2-Sekurang-kurangnya, bawalah kunci rumah, pen & telefon bimbit setiap kali keluar dari rumah. Memandangkan pepper spray tidak boleh digunnakan di Jordan (bersalahan dengan undang-undang di sini), maka gunakanlah kunci (yang diselitkan di celah-celah jari sewaktu berjalan, so, senang nak goreskan/cederakan penyerang), pen (untuk mencucuk penyerang), dan telefon bimbit untuk speed dials nombor-nombor kecemasan.

3-Striking areas kita (weak areas bagi penyerang), cara-caranya telah saya demonstrasikan kepada adik-adik juniors akhawat.

a-Mata; cucuk mata penyerang, atau baling pasir ke arah mata penyerang (sambil membaca ayat 9 surah yasin). Sesungguhnya mata amat berharga =P

b-Hidung; kawasan tulang yang senang retak & terdapat Little's Area (selalu berlaku pendarahan).

c-Telinga; pendengaran & keseimbangan. Ketuk kedua belah telinga penyerang dengan tapak tangan, ini boleh diaplikasi walaupun sewaktu terperangkap di 'kawasan mati', contoh terperangkap pada dinding.

d-Tekak; antara clavicles & throat. Jika dicucuk di bahagian sini, kebiasaannya, badan penyerang akan refleks ke belakang, andai tangan digenggam akan terlepas sedikit.

e-Groin area (weakest point of male); tendang sekuat hati sambil menjerit & lari. Atau jika penyerang menyerang dari arah belakang, cubit peha penyerang pun ok.

f- Kaki (instep of foot); Jika diserang walaupun dari arah belakang, pijak kaki penyerang sekuat hati (jika mangsa memakai kasut bertumit, memang lebih ummph!)

4-Demonstrasi self-defense bagi serangan/gangguan sewaktu di dalam bas (berdiri/duduk), sewaktu berjalan, diragut, collar grasp, wrist grasp & crossed wrist grasp, weapon.

5-Apapun, yakinlah! Allah sebaik-baik Pemelihara, sebaik-baik Penjaga. Allahu ni'mal wakeel, ni'mal maula wa ni'man naseer. Pelihara hak Allah, nescaya Allah akan memelihara kita. Manusia berhati jahat memang banyak, tapi, mereka takkan mampu berbuat apa-apa tanpa izin Allah. La hau la wala quwwata illa billah. Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan izin Allah. Jagalah solat di awal waktu, amalkan Al-Ma'thurat pagi & petang, berwudu'/doa keluar rumah/membaca ayat kursi setiap kali keluar dari rumah, mudah-mudahan kita dipelihara dan dijauhkan daripada gangguan makhluk-makhluk berniat jahat ini.

Sekadar perkongsian bersama. sharing is caring (^_^) Wallahu A'lam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

lebaran aidilfitri

crystal balls vs snow balls
famous amos choc chips

Taqabbalallahu minna wa minkum.
3eid Mubarak. Kullu 3am wa antum bi khair.
Selamat hari raya aidilfitri.. njalok ngapuro seng okeh-okeh =D

Yeah, akhirnya berjaya juga meng-update (setelah agak kurang kesibukan raya)

Sangat gembira kerana dapat merasai nikmat 30 Ramadan di Jordan.. alhamdulillah. Hari terakhir puasa adalah cuti, maka, saya pulun membuat sekut2 raya.. famous amos choc chips & crystal balls..yippie!

Malam raya~disambut di rumah Sumi (kang banjir plak kalau duduk sorang-sorang kat rumah..huhu), didatangi kumpulan takbir Melayu oleh syabab final years~14 orang.. ramainyer!! Thanks yea.

usai solat raya di Masjid Yarmuk

1 Syawal~kami bangun awal walaupun tidur lambat, bersiap untuk menunaikan solat raya di Masjid Yarmuk. Sambil berjalan ke masjid, saya sempat berbual panjang dengan mak abah & adik-adik. Miss u all!!!

Khutbah raya yang padat & ringkas~antaranya menekankan perihal akhlak mulia. Selepas itu, kami menziarahi rumah sahabat-sahabat sebatch, adik-adik JUST & Yarmuk dan tak dilupakan, menghubungi kaum kerabat di Teluk Intan pada 1 Syawal.

Selepas asar, sehingga malam bermulalah sesi program raya batch.. setelah daging sate ayam yang dipotong kecilan diperap semalaman, bermulalah sesi mencucuk & sate dibakar. Nyumnyum.. malam adalah masa santapan kami diselangi dengan permainan UNO.. huhu.. so happening!

2 Syawal~Lewat pagi bermulalah gerak kerja tugasan masing-masing untuk Rumah Terbuka Aidilfitri Special from Seniorita to Juniorita~menu utama; laksa Kelantan, mee bandung, mee sup ayam & daging, rendang & nasi impiy. 3jenis minuman & pencuci mulut;agar-agar, triffle, kek dan juga biskut-biskut raya. Alhamdulillah, terima kasih kepada kawan-kawan sebatch yang memberikan kerjasama yang sangat baik & adik-adik tetamu yang sudi datang. Maaf andai ada terkurang.

3 Syawal~Pagi hari menghadiri Rumah Terbuka Suwaileh, selepas Zohor rumah terbuka Musfirah-Syamil, selepas asar akad nikah Annis-Firdaus, selepas Maghrib rumah terbuka Nisa-Marwan, selepas Isya' hang-out bersama-sama kawan-kawan sebatch di rumah KakLyn.

4 Syawal~menziarahi sahabat-sahabat di sakan Mafraq & rumah Munirah-Fikri. Terima kasih yer! Huhu..jalan-jalan raya.

5 Syawal~ber-BBR bersama-sama kawan-kawan sebaya (?) huhu.. memanggang ayam, ikan & hotdog. Menikmati dinner nasi jagung, BBQ, mashed potato & gravy, coleslaw & pudding custard di beranda pada waktu malam diserikan dengan angin sepoi-sepoi bahasa & pengalaman kisah-kisah ghaib zaman sekolah.

6, 7 Syawal dan sehingga habis cuti nanti juga penuh jadual saya, fully booked, ditambah dengan 'aura' SPB-sambutan pelajar baru. Selamt datang adik-adik (^_^)

Sedar tak sedar, hanya beberapa hari sahaja berbaki cuti saya.. oh, saya nak cuti lagi!! Plus, my housemate cik Ku CT dah nak balik ke Jordan..ahlen to Bayt Smiley. Huhu. Bilikmu bilikku sepanjang cuti ni =P

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

060909 vs 060910

060910~Pagi yang agak berangin. Suasana tenang sekali usai qiam, bersahur, solat subuh dan bacaan ma'thurat berjemaah bersama-sama kawan sebatch. Maklumlah, ramadan camping batch final year. Alhamdulillah.

Sebaik kembali ke rumah untuk berkhidmat diri bagi menuju ke KAUH meneruskan rutin harian seperti biasa. Di dalam bas biru, sempat terlelap seketika. Morning report, klinik dan seminar berjalan seperti biasa. Hari ini adalah on-call terakhir saya dan Anis di bulan Ramadan tatkala bergelar medical student, insya Allah. Usai seminar dan menunnaikan solat Zuhur, kami terus menuju ke ER. Melihat-liihat pesakit, membaca senarai nama pesakit yang tertera pada flat skrin di ER. No new admission for Urology pada hari ini. Alhamdulillah, semua sihat-sihat belaka. (padahal, sihat sebab dah nak dekat raya..huhu)

Sedang saya menulis sesuatu di kaunter, siren ambulans kedengaran. Eh, ada pesakit baru! Sakit jantung kot, getus hati saya. Tiba-tiba, datang seorang doc mukim beruniform hijau (lambang on-duty di ER) mencapai telefon bimmbitnya di tepi laci. Klik! bunyi siren bertukar dengan suara orang bercakap-cakap. Haha.. ringtone ambulans menjadi pilihannya.. sangat menghantui hidup.

Sehingga lewat petang, tiada kes Uro yang datang. Banyak pesakit tapi, bukan berkaitan dengan kes yang sepatutnya kami ambil. Setelah penat menanti, segera kami meniki ke dept di tingkat 5, juga sama. Tiada kes Uro yang baru masuk. Oh tuan-tuan (Urology=sakit tuan), silalah datang ke hospital bagi yang sakit. Bisik hati saya.

Kami mengambil keputusan untuk kembali ke rumah hampir jam 5petang, beri laluan untuk masa berehat, iftor dan mengecas kembali tenaga (dan emosi) sebelum kembali ke ER semula selepas Maghrib. Di rumah, saya sempat membaca emel penting yang baru masuk peti inbox saya.

"Wednesday vacation is canceled" Aduhai, cuti 11 hari kini menjadi 10 hari. Inilah satu-satunya cuti sepanjang tahun 6 selain cuti attachment. 'Pesakit tak datang hospital pun, nak raya ni semua jadi sihat'.. saya mengomel sendirian. Saya baru berkira-kira nak buat crystal ball biscuit sebagai tambahan koleksi kuih raya. Isk..isk..habis plan!

Usai iftor dan solat Maghrib berjemaah di Casa Intelek memenuhi janji yang sekian lama tertangguh dengan adik-adik IKIP, kami meneruskan misi ke ER pada malam itu.
Malam terakhir on-call, merasalah 'berterawikh' di ER. sadis! T_T Tiada pahala i'tikaf di malam 28 Ramadan.

Sebaik tiba di ER, doktor mukim (kami menggelarnya doktor ambulanns sebab bunyi ringtone nye adalah siren ambulans) memberitahu kami ada kes di tingkat 5. 'masalik' (bermaksud urology), katanya bersungguh-sungguh. Huhu, terima kasih doktor 'ambulans' yang baik!

Di tingkat 5, kami terserempak dengan doktor on-call masalik~chief resident of Urology. "Ko Urology kan? Amik kes I'mad dan Mahmud. Esok bentang". Blurp!! belum apa-apa dah dapat arahan.

Berjalan mencari pesakit dan mengambil kes, melihat KUB (Kidney Ureter Bladder) pada radiograph di tepi katilnya, melihat khoswah (batu karang yang sangat besar), patutla Right side kidney totally obstructed (severe loin pain), right side pula staghorn appearance (moderate loin pain) pada radiograph tersebut. membaca fail pesakit, memprint segala investigations yang dijalankan ke atas beliau. Oh, sudah hampir 10 malam. Pakcik teksi sudah menanti untuk kembali ke rumah. babai...kepala pun dah berdenyut, mata pun dah berat.. report?? lepas subuh la.. Namun, sebelum masuk ke dalam perut teksi, kami sempat snap beberapa keping gambar, kenangan 'berterawikh di malam 28 ramadan di ER KAUH'.. huhu.

Sebaik sampai di rumah, saya saja menelefon mak. Saja nak bagi missed call, saat penat sebegini, sanagt rindu pada mak. kalau ada arwah embah (nenek), mesti dia tolong urutkan saya seperti dulu.. Al-Fatihah buat embah yang sangat baik pada putu ne (cucunya)

Alhamdulillah morning report berjalan lancar. Setelah membentang kes, cheief resident bertanya, "kholas history sah? (dah habis bentang history kan?)"
Na3am (yea), balas saya kembali.
Ok, good history. Shu differential diagnosis.. shu sabab.. eish..blabla.. bermulalah pertanyaan demi pertanyaan. Erm, tahmid.. soalan senang bagi saya, hehe.. sebab baru lepas baca 'bailey & love' pagi tadi.. tiba-tiba terasa gigih. haha. Perasan!

Sebelum bertolak ke morning report keesokan paginya, saya melefon mak. Bercerita mengenai kisah on-call, kiriman melalui Furqon~my junior (terima kasih daun keladi =P), kisah kuih siput Syahmi dsb..

Me: Mak, penatla. Macam mana nak kerja nanti? Ni baru on-call sekejap dah lembik. kat Malaysia lagi la kejam, 36jam.. pastu kena jaga banyak pesakit. Boleh ke nanti..
Mak: Insya Allah masa kerja mesti boleh punya. Sebelum kerja dah niat, nak cari rezeki halal, insya Allah dipermudah. Doktor kan dapat banyak pahala, berjihad la tu. Semua pekerjaan penat dan sibuk. Insya Allah bila dah sampai masa kerja nanti, managable.
Me: yelah, ikut flow je ek. *sigh

060909~antara tarikh bermakna (^_^) sebulan ramadan di malaysia, berpindah mendiami rumah yang baru renovate dan kehadiran & bermulanya ........ Allah sebaik-baik Pemelihara, insya Allah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

hujung minggu ramadan

Biskut cornflakes

Tiba-tiba tak nak menulis panjang-panjang sebab nak menguli banyak menda.. huhu. Yang pasti, ini adalah weekend terakhir bulan Ramadan di Jordan, insya Allah. Seakan tak percaya, terasa sangat pantas masa berlalu, kini sudah masuk malam ke-26 ramadan..berbaki 5 hari BONUS tawaran Rabb.

Terima kasih kepada adik-adik juniors yang turut membantu membuat sekut-sekut raya ni.. naik lenguh jari den! huhu. Memori membuat kuih raya bersama-sama eh =P

Di saat kita sedang ralit membuat biskut-biskut raya, membeli baju raya dan lain-lain, usah diabaikan solat terawikh dan ibadah-ibadah yang sepatutnya dilakukan dalam bulan Ramadan Al-Mubarak ini. Hargailah nilai Ramadan yang ada sebelum datang harapan untuk menikmati kemeriahan Syawal.

Tak dilupakan, Alhamdulillah kami pelajar tahun akhir berpeluang menikmati cuti raya 11 hari (8-18 September), sooo happy!!! (^_^) Maka, bolehlah meronda menziarahi mantiqah-mantiqah lain jugak..hehe. raya terakhir di perantauan kan..

Oh, esok bermula minggu Urology (sakit tuan) dan 'berkesempatan on-call' sebelum raya (mujurlah bukan pada hari raya,huhu).

"Urology=happy, tengok macam aku," Dr Rami Al-Azab

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Post Icon

pemburuan


Pada solat sunat witir sejak malam ke-20, Syeikh Makmun mengalunkan surah Al-Qadr dan pada doa qunut, antara doa beliau yang diaminkan para jemaah adalah "..Allahumma ballighna lailatul qadr.." Ya Allah, sampaikanlah kami kepada malam Al-Qadr.

Pungguk rindukan bulan
Sewaktu kecil dahulu, saya ada terbaca suatu kisah mengenai seorang pemuda yang bercinta dengan seorang puteri jelitawan. Sayangnya, si pemuda terlanggar sumpah, maka pemuda ini menjadi pungguk manakala si puteri diterbangkan ke langit. Maka, terhasillah 'pungguk rindukan bulan', kerana dikatakan setiap hari sang pemuda ini memerhati bulan yang dipercayai ia adalah sang puteri kesayangannya yang indah bak bulan purnama.
Namun, sehingga ke akhir hayatnya, si pemuda kekal menjadi penunggu setia, masih meyakini sang puteri akan kembali kepadanya.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam Al-Qadr.
Dan tahukah kamu apakah malam Al-Qadr itu?
Malam kemuliaan itu lebih baik daripada 1000 bulan
Pada malam itu, turun para malaikat dan Ruh(Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan

Sejahteralah malam itu sehingga terbit fajar" (Al-Qadr: 1-5)

Umat islam ternanti-nanti malam istimewa itu, namun adakah penantian itu diselarikan dengan usaha? Usah menjadi pungguk rindukan bulan, yang meletakkan harapan melangit tinggi tanpa ikhtiar.

Niat: Masih belum terlambat untuk berniat setulus mungkin untuk memperbaiki amalan pada Ramadan ini, melipatgandakan amalan pada bulan kemuliaan khas untuk umat Muhammad. Tiada siapa boleh menjamin, adakah ada Ramadan buat kita selepas ini. Maka, hargailah kesempatan yang berbaki ini, mudah-mudahan keluarnya kita daripada madrasah Ramadan ini, menghasilakn suatu kelainan dalam ibadah kita selaku hamba-Nya. Semoga kita adalah hamba Rabbani, bukan hamba Ramadani semata.

Berdoa: Selaku hamba, Dia sahaja tempat pengharapan kita. Berdoalah, mudah-mudahan kita berjodoh dengan malam Al-Qadr dan diberi kekuatan untuk menghidupkan malam tersebut dengan sebaiknya.

Masa keemasan terakhir:
Jika seorang pelumba lari 400m, pada 100m permulaannya, kebiasaannya beliau tidak akan memecut, hanya perlu 'maintain di antara yang di hadapan', namun pada 100m terakhir adalah peluang keemasannya untuk memecut semaksima mungkin agar beliau adalah orang pertama yang melepasi 'reben penamat' dengan peningkatan mutu jarak masa.
Jika dalam suatu perlawanan bola jaring, separuh masa pertama adalah tempoh untuk berada di tahap selamat, menjaringkan gol sebanyak mungkin. Pada separuh masa kedua adalah masa untuk lebih pantas bermain dengan strategi yang telah disusun baik agar pada saat wisel penamat dibunyikan, jumlah gol kita adalah yang terbanyak. Saat itu, tahmid dan sorakan kegembiraan bergema di seluruh court.
Jika seorang pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan, kebiasaannya, saat-saat terakhir sebelum peperiksaan adalah 'masa beruzlah' untuk menghabiskan segala material, mengulang dan mengingati setiap isi pembelajaran. Pada saat terakhir adalah masa adrenaline melonjak naik, segala maklumat dipadukan ke dalam otak agar bisa menjawab segala soalan peperiksaan dengan cemerlang dan natijah yang menggembirakan.

Pemburuan 10 malam terakhir: Jika sang pungguk dengan kisah bulannya, pelumba lari dengan catatan masanya, pemain bola jaring dengan kesepaduaan dan kecekapan dalam pasukannya, pelajar dengan kesibukan pembelajaran dan peperiksaannya, bagaimana pula kita sebagai 24/7 hamba-Nya, yang sepatutnya adalah pemburu 10 malam terakhir Ramadan? Inilah masa untuk meningkatkan 'gear pengabdian' sebaik mungkin.

Jika Body Shop dengan SALE Ramadannya, Sogo dengan SALE rayanya, Ramadan pula dengan sajian SALE sepanjang bulan dan lebihan BONUS pada malam AL-Qadr sehinggalah terbit fajar Subuh. Usah dipandang sipi dengan SALE daripada Allah ini kerana tiada jaminan kita akan bertemu lagi dengan SALE dan BONUS ini untuk akan datang.

Berapa kalikah Al-Quran berjaya dikhatamkan? Berapa banyak surah yang berjaya diteliti tafsirnya? Berhasilkah untuk bangun menunaikan tahajjud pad setiap malam? Berapa kali 'keberkatan sahur' yang kita terlepas? Sudahkah ditunaikan zakat fitrah dan sedekah? Adalah ramadan ini menghubungkan silaturahim dengan keluarga, sahabat handai, jiran tetangga? Apakah perubahan yang boleh dirasakan sejak awal Ramadan sehingga kini?

Marilah letakkan target dan berusaha mencapai target-target itu pada 'masa kecemasan terakhir~10Ramadan terakhir' ini agar pada 1 Syawal, kita memang layak untuk meraikan Hari Raya Adidilfitri (fitrah) pada sisi-Nya, insya Allah.

~Kisah hidup Nabi dan peperangan di zaman Baginda; 395 muka surat~

Jom tambah ilmu di bulan Ramadan ini dengan kisah-kisah Anbiya', antaranya buku Muhammad SAW, Insan Teladan Sepanjang Zaman tulisan TG Nik Abdul Aziz Nik Mat. Pejalanan Baginda SAW tidak mudah, malahan banyak memberikan pengajaran dan keinsafan kepada kita selaku umat-Nya betapa kita kini snagat beruntung dengan limpahan nikmat daripada-Nya. Sollu 3lan Nabi~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS