RSS
Post Icon

they VS us

Terima kasih atas hadiah ini ^^

Seperti biasa, selepas habis exam (alhamdulillah), mesti mencari novel untuk dibaca..
Kali ini, nak berkongsi mengenai 2 makhluk yang berbeza ini.. ada persamaan, namun lebih banyak perbezaan. Perbezaan bukanlah titik permusuhan, namun jalan mencapai kesepakatan. (cewah!)

Banyak yang sudah tahu dan sudah baca mengenai isi kandungan buku ini, namun, pengaplikasian memang payah..sebab, dah 'nature' memang begini dan begitu. Tapi, itu bukan alasan untuk berada di takuk lama, malah mungkin permulaan untuk berubah menjadi lebih baik, insya Allah.

Ada yang berpendapat, buku ini baik untuk dibaca sebelum berkahwin. Er, ada betulnya. Tapi, pada saya, ini adalah salah satu cara untuk kita lebih mengenali diri sendiri, kaum sendiri dan kaum satu lagi tu. Hatta dalam keluarga kita sendiri pun, boleh bertekak lidah dek kerana ketidaksefahaman yang wujud. Apapun, air dicincang takkan putus.

Jika dilihat dari sudut komuniti. Melalui pembacaan ini, dapat kita kenali sikap-sikap yang wujud di kalangan kita. Mungkin tak semua yang dinyatakan itu ada pada kita, namun ada pada insan yang lain di sekeliling kita. Dari sini, bolehlah dibuat pencerahan mengenai tindakan susulan bagi keadaan & situasi yang berlaku kini. Andai dinilai dari sudut penyampaian dakwah juga harus kena pada caranya. Kenali mad'u, selami tahap mad'u supaya dakwah yang disampaikan lebih berkesan.

Pada saya, gaya penyampaian bahasa yang digunakan dalam buku ini amat bersahaja dan contoh-contoh yang digambarkan juga ringan & amat dekat dengan realiti masyarakat kini. Inilah salah satu sebab saya lebih meminati novel barat. Realiti & praktikal.
Antara isi-isi yang dibincangkan adalah:-

1) Men are from Mars, Women are from Venus
2) Mr. Fix-It and Home-Improvement Committee
3) Men Go To Their Caves and Women Talk
4) How to Motivate the Opposite Sex
5) Speaking Different Languages
6) Men are like Rubber Bands
7) Women are like Waves
8) Discovering our Different Emotional Needs
9) How to Avoid Arguments
10) Scoring Points with the Opposite Sex
11) How to Communicate Difficult Feelings
12) How to Ask for Support and Get it
13) Keeping the Magic of Love Alive


Erm, bersesuaian dengan perlawanan akhir DEBAT PARLIMEN PIALA PRESIDEN PERMAI 2010 (waa..banyak yang berebut 'piala Naqeb' ek..huhu, opss!).

Pertandingan yang bakal menggandingkan 2 pasukan, iaitu dari planet Mars dan Venus. Nantikan, bagaimanakah olahan bahasa mereka, hujah-hujah mereka dan siapakah juaranya!! Tajuk final pada malam ini adalah Rancangan Realiti: Kebajikan Plastik.

Sebelum ini, tajuk-tajuk yang diperdebatkan (termasuk di peringkat saringan) adalah:
1) Pakatan Rakyat tidak lagi Relevan
2) Bajet 2010 Membebankan Rakyat
3) 1 Malaysia Simbol Politik
4) Pembangunan Ekonomi Meruntuhkan Moral Masyarakat
5) Facebook: Lebih Sudu dari Kuah
6) Lelaki Menyusahkan, Perempuan Menyenangkan

Walaupun saya adalah antara hakim yang diminta untuk mengadili, tapi hakikatnya, saya perlu berlaku adil berdasarkan isi, huraian dan fakta kes yang dibawa, bukanlah jantina. (plz take note,ok). Btw, good luck guys!


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 walk-the-talk:

ummu faqeh said...

ain.bnyk ker novel english?akk pinjm boleh?hihi

ainshams said...

hehee..xde la byk pon.. bertukar2 & pinjam drpd kwn2.. akk nk pinjam buku ape..sape author? klu ader..bley jek..hihi..